Genealogy of Fall

My hypothesis is that along the history of images a series of specific and recurrent “experiential figures” have arisen that have proved to be a functional way to set up the psychological relation between images and observers. In order to study the perceptual-emotional-cognitive relationship between the spectator and the images, we can take into account the fall of human body since it is particularly interesting for its philosophical significance and its capability to engage a corporeal relation with the spectator. I wonder if a good way of studying the nature of this double corpor(e)ality – the representational and the spectatorial one – should be investigating its historical origin, that is its genealogy in the history of visual culture. In the history of art, the genealogy of the figure of fall probably starts with the visual representation of the fall of Lucifero (the fallen angel) and Icaro (the fallen God).

La mia idea è che lungo la storia della rappresentazione per immagini si è conformata una serie di precise e ricorrenti “figure esperienziali” e che tali figure abbiano funzionato e funzionino come modalità funzionale di predisposizione della relazione psicologica fra immagini e osservatori. Per studiare la relazione percettiva-cognitiva-emotiva fra spettatore e immagini, possiamo considerare la caduta del corpo umano come una particolare forma esperienziale di ingaggio corporeo dello spettatore, resa peraltro più interessante dalla sua valenza filosofica. Mi chiedo se un buon modo per studiare la natura di questa doppia corporalità – quella rappresentazionale e quella spettatoriale – non debba essere un’indagine sulle sue origini storiche, la sua genealogia nella storia del visuale. Nella storia dell’arte, la genealogia della figura della caduta si origina probabilmente con la rappresentazione della caduta di Lucifero (l’angelo caduto) e Icaro (il dio caduto).


La caduta di Icaro (Jacob Peter Gowy, 1636-7)


La caduta di Lucifero (Gustave Doré, 1886)


La caduta di Icaro (Marc Chagall, 1975)

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